THE BOSTON GLOBE

MEDIA NOTES

By Mark Jurkowitz, Globe Staff, 06/03/99

Speaking of the perception of conflict of interest, author Carol Felsenthal is making that
accusation in a case involving two pillars of the media establishment - The New York
Times and the Columbia University Graduate School of Journalism.

Last year, Felsenthal, who has written biographies of Katharine Graham and Phyllis
Schlafly, published "Citizen Newhouse," an unauthorized bio of media magnate S. 1.
Newhouse Jr. It then garnered a very unflattering review from Columbia Journalism
School Dean Tom Goldstein - who called it "a rather dull hatchet job" - in The New York
Times Book Review,

Goldstein wasn't her only critic. Felsenthal admits the book got a "horrendous" review in
The Washington Post and took a trashing in the New York Observer. But she says she
was taken aback by the negativity of the Goldstein review. And now she believes she has
found a smoking - or at least warm - gun.

Doing some sleuthing, In These Times magazine learned that the Newhouse Foundation
had donated $30,000 a year to the Columbia Journalism School in 1996 and 1997, the last
two years in which records were available. In a May 6 letter to Times book review editor
Charles McGrath, Felsenthal cried foul. Goldstein, "should not have accepted the
assignment,” she wrote. And as the outlet that published the review, the Times, she
added, "should run an "Editor's Note' or some form of correction.”

"I think 1t's a nonissue," says McGrath, adding that "it stretches credibility” that Goldstein
would write a tough review to curry favor with the Newhouse benefactors. "I'm very
sensitive to ethical and conflict issues," adds Goldstein. And "there is no conflict."
There's one other little twist to the episode. Back in 1994, Felsenthal wrote to McGrath -
who was then at Newhouse's New Yorker - asking to interview him for the biography. In
a polite return letter, McGrath informed her that he could not comply unless Newhouse
himself was cooperating.

</WIRE_BODY
This story ran on page E01 of the Boston Globe on 06/03/99.
© Copyright 1999 Globe Newspaper Company.



